tystrup-bavelse-soeerne-naestved-natur-landskab-raadyr-vildt-sydsjaelland

Gæsteindlæg: Tåge, romantik og charme

"Jeg vil virkelig anbefale ferie i SydkystDanmark. Det tager ikke nogen tid at komme her til. Vi sidder allerede nu og planlægger vores næste tur, for der er så meget at opleve!"

Gæsteindlæg af Josefine Lorentzdotter, 38

November, 2016

Vi var på weekendophold uden børnene i SydkystDanmark den sidste weekend i november, hvor vi forsøgte at komme så meget rundt som muligt og se forskellige steder af området. Det er en tur vi aldrig vil glemme!

Jeg hedder Josefine, og jeg er oprindeligt svensk. Jeg flyttede til Danmark da jeg var 19 år. Planen var at være her i 4 måneder på en højskole, men tiden går hurtigt - 19 år senere, er jeg her stadig. Jeg arbejder som Event Manager i Danske Bank. Her har jeg fornøjelsen af at lade mine kreative idéer blive levende med events og happenings.
Min mand Jesper, er fra Korsør. Han er bibliotekar, og ved en masse om alternativ musik og krimibøger. Vi har to fantastiske piger, Agnes 5 år og Hanna 2 år.
Vi bor i hus i Ishøj, ved siden af vandet og tæt på Jespers arbejde inde i København.

"Vi nåede frem til et tåget Præstø der osede af charme og romantik"

Hotel Frederiksminde - Fotocredit @Thomas Ix

Rejsen fra København til Præstø gik meget hurtigt. Vi nåede frem til et tåget Præstø der osede af charme og romantik. De flotte gamle lygtepæle, fik os til at føle, at vi rejste gennem tiden. Hotel Frederiksmindes fine indretning med stil fra 1890’erne, gjorde at vi beholdt følelsen af at være i en anden tid. Hvilken oplevelse, alt det her, kun lidt mere end en time fra København. Maden og betjeningen var helt på top.
Alt smagte lækkert! "Jeg troede ikke at en rødbede kunne smage så godt," som min mand sagde. Tjenerne vidste hvad de talte om. De var meget opmærksomme, og ikke kun den ene, men tre ønskede os en god aften på vej fra restauranten.
Og det fik vi! Sengene var dejlige, og dynene var fantastiske.

Vi havde et helt fantastisk ophold på Hotel Frederiksminde.

Næste dag fik vi oplevet hvor hyggelig Præstø er. I forhold til mange andre små byer i Danmark, så føltes Præstø meget levende! Hvis man har set Gilmore Girls så kan jeg sige, at byen er det tætteste jeg er kommet på at opleve Stars Hollow i Danmark. Måske skulle man flytte dertil? Byen havde mange spændende caféer, restauranter og - til og med en lille sød biograf.

"Der er måske mange der tænker, at Møns Klint er et sted man skal besøge om sommeren. Men den er også storslået om efteråret/vinteren"

Josefines billede ved Møns Klint

Vores tur gik videre til Møn. Det begyndte at blæse en del, så desværre fik vi ikke cyklet denne gang. Brobike i Kalvehave så ellers ud til at have et bredt sortiment af udlejningscykler! Men det har vi til gode en anden dag.

Vi fik en rigtig god tapas hos Café David's! Det var smukt anrettet og caféen var rigtig hyggelig.
Nu skulle vi videre, da jeg har aldrig set Møns Klint. Og det var ikke kun klinten der var spændende. Pludselig føltes det som, at vi kørte gennem den skotske hede på vejen fra Stege til Møns Klint. Jeg har ikke før oplevet Danmark så kuperet. Alt det her - så tæt på København!

Der er måske mange der tænker, at Møns Klint er et sted man skal besøge om sommeren. Men den er også storslået om efteråret/vinteren! De nøgne træer og de røde blade på marken og i skoven, var meget smukke at opleve. Og der var stor mulighed for at fordybe sig i naturen, da der ikke var særlig mange mennesker. Hvis vi ikke allerede var blevet gift, så er det da et perfekt sted man kan fri ved. Det var en natur der er meget unik for Danmark. Jeg har aldrig før set eller oplevet det!

Efter vores to timers tur på klinten, kørte vi mod Sophie's Bed & Breakfast. Vi blev mødt af den sødeste indehaver, Lene. Vi blev vist rundt i en Bed & Breakfast med en unik og gennemgående flot indretning. Hvis jeg nogensinde skal åbne en butik, ville jeg straks kontakte Lene - hun ved hvordan man indretter, så det både er smukt og hyggeligt. Vi fik et stort værelse, og udover det, var der en fin stue ved siden af. Her tændte Lene for brændeovnen, så vi kunne slå os ned og få fødderne op.

Om aftenen kørte vi ind til Stege igen, hvor vi fik god aftensmad på Restaurant Udsigten. Det var en sød tjener, og rigtig fin kvalitet på maden. Kødet var mørt, bønnerne var friske og blancherede. Man kan smage at køkkenet ved hvad de laver!

Vi sov rigtig godt på Sophie's Bed & Breakfast. Om end der var flere andre gæster, så kunne vi ikke høre dem.

"Det eneste mere jeg ønskede, var at jeg havde haft to mavesække"

Josefine og Jespers fik tapas på Café David's

Nu skulle vi videre til brunch i Næstved, ellers har Lene også en fin morgenmad til sine gæster. Den må vi opleve næste gang.
Vi kørte forbi Vordingborg, og gik en tur gennem deres gågade. Det virker til at være en spændende by, som vi gerne vil se mere til en anden dag.

Vi blev meget positivt overraskede da vi kom ind på Hotel Kirstine. Det var smukke, intime lokaler. Da det ikke er ét stort lokale som gæsterne sidder i, så var der ikke larm, om end det er et populært sted med mange gæster. Maden var fantastisk og havde alt man kunne ønske sig. Det eneste mere jeg ønskede, var at jeg havde haft to mavesække, da det var svært at vælge mellem alle de gode retter. Det er ikke sidste gang vi besøger Hotel Kirstines søndagsbrunch.

Vi havde en times reservation til spa og wellness på Quistgaarden, som jeg desværre blev nød til at ringe og aflyse. Min svigermor havde fået influenza, og spurgte om vi kunne komme og hente pigerne lidt tidligere. Vi nåede lige at køre forbi smukke Gisselfeld Kloster, og tage en lyntur gennem julemarkedet. Her kunne man være blevet i rigtig mange timer. Her var mange boder, og mange delikatesser vi ønskede at kunnet smage. Dog var vi så proppede fra vores brunch, at den her gang kiggede vi kun på delikatesserne. Jeg kan i øvrigt se, at de holder udendørs koncerter om sommeren - det kunne vi godt tænke os at opleve.

"Alt det her - så tæt på København"

Luftfoto over Tirsdagsmarkedet i Stege - Fotocredit @Tage Klee

Jeg vil virkelig anbefale ferie i SydkystDanmark. Det tager ikke nogen tid at komme her til. Efter den her tur kan vi se, at man ikke behøver en flyrejse for at opleve noget nyt og spændende. Det tager kun en time at komme herned i bil - så man sparer en hel dag af kedelig transport og en del penge på at tage til SydkystDanmark. Vi er så glade for at have haft mulighed for at rejse gennem tid og rum, se nye landskaber og få disse gode, kulinariske oplevelser.

Vi sidder allerede nu og planlægger vores næste tur, for der er så meget at opleve. Og da julen snart er her, er der samtidig rig mulighed for at give oplevelsesgaver til familien, så de også kan få muligheden for at nyde alt det smukke og lækre vi oplevede.
Jeg kigger efter et sommerhus i eller ved Præstø, som vi kan leje i en uge. Det kunne være så fint at tage pigerne med derned. Måske vil vi leje cykler med anhænger, have sommerhuset som en base, og så cykle rundt i området.
De små ville nok ikke elske maden på Hotel Frederiksminde lige så meget som deres forældre gjorde. Men Præstø har rigtig mange andre ting at byde på, der vil passe til deres alder (snart 3 og 5 år). Bare det at gå på den hyggelige lille handelsgade, spise is på havnen og bade, ville være dejligt for dem.

Tusind tak fra to meget glade forældre. Det er en tur vi aldrig vil glemme!

PS. Svigermor har det heldigvis bedre, om end hun stadig ligger i sengen, og prøver at blive rask ved hjælp af gløgg og småkager.

Josefines billede af den smukke natur på Møn

Del denne side

Vestervej 7, 4700 Næstved, Spjellerup
www.quistgaarden.dk

Gastronomisk ferie

På Sydsjælland og Møn er kærligheden til lokale råvarer stor - og det kan du mærke på destinations mange restauranter og caféer. Smag dig frem og fornem kærligheden!